Da samene kom til Stjørdalen ...
06 februar er samenes nasjonaldag. Den dagen skrev Bjørn R. Krogstad en artikkel i Stjørdalens Blad som jeg gjengir det meste av.
Det har lenge herska uenighet om nær sørsamene kom til Stjørdalen. Noen meiner at de først kom hit på 15/1600-tallet, fordi det ikke finnes skriftlige kilder for noe anna. Andre antyder at samene har vært her heile tida. Det vil si at de var enn del av den opprinnelige steinalderbefolkningen. Samene skal så ha utvikla seg i østlig, finsk-ugrisk retning, mens resten lot seg prege av den germanske kulturen lenger sør.
Denne uenigheten har sjølsagt sammenheng med samenes kildefattige kultur. Men ved hjelp av ny forskning knytta til fagfelt som arkeologi, stadnavn, og språkhistorie har en gravd seg attover i sørsamisk fortid. Her skal en vise hvordan Meråkers historie kan kaste nytt lys over samenes tidlige historie i Stjørdalen og Trøndelag.
Steinalderen. I følge toneangivende arkeologer hadde samene og den øvrige skandinaviske befolkningen et felles opphav tilbake i steinalderen. Men gradvis ble det etablert etniske og kulturelle grenser i mellom de to folkegruppene. For nesten 3.000 år siden utvikla folk i det indre og nordlige Skandinavia et ursamisk språk. Det tilhørt den finsk-ugrisk språkfamilien og hadde sitt utgangspunkt i Russland. Seinere lot dette seg dele i underspråk. Sørsamisk ble ett av disse og kan være 1500 år gammelt. Dette skjedde i samspill og kontrast til den fremvoksende jordbruksbefolkningen som ble påvirket av germansk kultur. Seinere ble denne til norsk, svensk og dansk.
Alderen på stadnavna kan fortelle hvor lenge folk i Stjørdalen har snakka det som seinere skulle bli norsk. Kallinger som By og Berg er truleg 2000 år gamle. Vin og heimnavna Venna og Bjertemmen har nesten samme alder. Den urnordiske befolkningen har såleis levd her lenge. I 1996 ble det oppdaga ei grav ved Fjergen. Den bestod av ei øks og et ildstål. Liknende funn er gjort i Handøl, Skjækerfjella, og Sylan. Men også Stordalen kan skilte med slike funn. Ett på Kluksdalen, et anna ved Gilsåa. Det er nærliggende å sette disse vel tusen år gamle gravene i sammenheng med fangst og fangstfolk. Det har vært diskutert som jegerne har vært bumenn eller samer. De flate markagravene er likevel klart forskjellige fra bøndenes hauggraver. Og bumenn som døde i fjellet ble sannsynligvis frakta til bygds og gravlagt der. Samenes liv var i større grad knytta til rein, fangst og fjell. Sånn sett er det rimelig å anta at det fans samer her for over tusen år sia.
Reinfangst. Perioden fra 900 - 1200 e.Kr. var ei ekspansjonstid for reinfangst i Fjell-Norge. Massefangsten nådde sitt maksimum på 11-1200-tallet. Det er grunn til å tro at dette også gjaldt ei bygd som Meråker. Ennå i 1530 eide erkebiskopen i Nidaros heile Meråker med alle dens fangstmuligheter. Men det omfattende system med fangstinnretninger som nevnes på den tida, er truleg bare et bleikt atterskin av de fangstgroper som fantes i massefangstens dager. På 1980-tallet fant en svensk arkeolog tusen år gamle rester etter samer rett øst for Meråker. Slik sett er det ikke særlig dristig å anta at samer dreiv fangst i Meråker i vikingetid og middelalder.
Omkring 1350 b Meråker ramma av ei stor katastrofe, og heile bygda ble lagt øde. Men som så mange andre sannheter, er dette en sannhet med modifikasjoner. For det fantes tidvis folk i bygda. Arkeologiske undersøkelser har nemlig dokumentert miler i myr, jernvinner ved vassfar og rester etter tjærebrenning. Samtidig antyder de mange gårdsnavna som overlevde ødetida at det fantes folk her. Tronset er et sånt navn. Men det var utmarka og, fangsten og fisket som var viktigst. Det viser alle de gamle elve- sjø- og fjellnavna. Tevla, Feren og Kluken er gode eksempel i så måte.
I ei jordebok fra 1530 prises fortsatt fangstmulighetene. Her nevnes vassfar og vann full av aure, røyr og laks. Her berettes om daler og marker fulle av elg og rein. Ja, langt ut på 1600-tallet var fangsten fortsatt viktig. Bøter og skatter ble da betalt i skinn.
Fangstfolk. Hvem var så disse fangstfolka som tidvis befolka Meråker mellom 1350 og 1530 ? Svaret er ikke opplagt. Men sannsynligvis tilhørte de den etniske norske befolkningen. Sjøl om Meråker ble lagt øde, fans det ennå mye folk nede i Stjørdalen som kunne utnytte fangstmulighetene. Alt dette taler altså for at fangstfolka snakka norsk. Men liekevel - noen kan også ha talt samisk. Sørsamene var uten tvil det mest typiske fangst- og fjellfolket. Dessuten har en tidligere sannsynliggjort at sørsamene var her i vikingetid og tidlig middelalder. Andre spor peker også i samme lei. I lensreknskapene fra 1614-1615 beskrives flere dramatiske hendelser som vedrører saka vår. En Henrik Meraker skal nemlig ha kommet med alvorlige trusler mot naboene sine. Ja, han skal ha trua dem på livet. Og sia naboene meinte at Henrik var same og kunne ganne, tok de truslene på største alvor. Det gjorde også domsmennene og derfor dømte de ham til døden. Henrik Meraker var bonde og bodde på den mest sentrale garden i bygda. Forgjengerne hans var kanskje også samer. Som bostad lå Meråker-garden strategisk til - midt i bygda - med dalene lik fangarmer ut til den ytterste fangstgrop. Slik går det an å anta at samiske jegere bebodde Meråker-garden på 1500/1600-tallet. Men det fantes flere slike konflikter. I 1628 dro seks bønder til fjells på et juveriraid mot meråkersamer. Raidet må tolkes som en maktdemonstrasjon. Det ser en åtte år senere da samen, Nils Torkildsen ble frastjålet viktige verdier. En av tjuvene, Knut Pedersen Skytte ble seinere dømt til døden. Tidlig 1600-tall forteller altså om samer og samer i konflikt med bumenn.
06 februar er samenes nasjonaldag. Den dagen skrev Bjørn R. Krogstad en artikkel i Stjørdalens Blad som jeg gjengir det meste av.
Det har lenge herska uenighet om nær sørsamene kom til Stjørdalen. Noen meiner at de først kom hit på 15/1600-tallet, fordi det ikke finnes skriftlige kilder for noe anna. Andre antyder at samene har vært her heile tida. Det vil si at de var enn del av den opprinnelige steinalderbefolkningen. Samene skal så ha utvikla seg i østlig, finsk-ugrisk retning, mens resten lot seg prege av den germanske kulturen lenger sør.
Denne uenigheten har sjølsagt sammenheng med samenes kildefattige kultur. Men ved hjelp av ny forskning knytta til fagfelt som arkeologi, stadnavn, og språkhistorie har en gravd seg attover i sørsamisk fortid. Her skal en vise hvordan Meråkers historie kan kaste nytt lys over samenes tidlige historie i Stjørdalen og Trøndelag.
Steinalderen. I følge toneangivende arkeologer hadde samene og den øvrige skandinaviske befolkningen et felles opphav tilbake i steinalderen. Men gradvis ble det etablert etniske og kulturelle grenser i mellom de to folkegruppene. For nesten 3.000 år siden utvikla folk i det indre og nordlige Skandinavia et ursamisk språk. Det tilhørt den finsk-ugrisk språkfamilien og hadde sitt utgangspunkt i Russland. Seinere lot dette seg dele i underspråk. Sørsamisk ble ett av disse og kan være 1500 år gammelt. Dette skjedde i samspill og kontrast til den fremvoksende jordbruksbefolkningen som ble påvirket av germansk kultur. Seinere ble denne til norsk, svensk og dansk.
Alderen på stadnavna kan fortelle hvor lenge folk i Stjørdalen har snakka det som seinere skulle bli norsk. Kallinger som By og Berg er truleg 2000 år gamle. Vin og heimnavna Venna og Bjertemmen har nesten samme alder. Den urnordiske befolkningen har såleis levd her lenge. I 1996 ble det oppdaga ei grav ved Fjergen. Den bestod av ei øks og et ildstål. Liknende funn er gjort i Handøl, Skjækerfjella, og Sylan. Men også Stordalen kan skilte med slike funn. Ett på Kluksdalen, et anna ved Gilsåa. Det er nærliggende å sette disse vel tusen år gamle gravene i sammenheng med fangst og fangstfolk. Det har vært diskutert som jegerne har vært bumenn eller samer. De flate markagravene er likevel klart forskjellige fra bøndenes hauggraver. Og bumenn som døde i fjellet ble sannsynligvis frakta til bygds og gravlagt der. Samenes liv var i større grad knytta til rein, fangst og fjell. Sånn sett er det rimelig å anta at det fans samer her for over tusen år sia.
Reinfangst. Perioden fra 900 - 1200 e.Kr. var ei ekspansjonstid for reinfangst i Fjell-Norge. Massefangsten nådde sitt maksimum på 11-1200-tallet. Det er grunn til å tro at dette også gjaldt ei bygd som Meråker. Ennå i 1530 eide erkebiskopen i Nidaros heile Meråker med alle dens fangstmuligheter. Men det omfattende system med fangstinnretninger som nevnes på den tida, er truleg bare et bleikt atterskin av de fangstgroper som fantes i massefangstens dager. På 1980-tallet fant en svensk arkeolog tusen år gamle rester etter samer rett øst for Meråker. Slik sett er det ikke særlig dristig å anta at samer dreiv fangst i Meråker i vikingetid og middelalder.
Omkring 1350 b Meråker ramma av ei stor katastrofe, og heile bygda ble lagt øde. Men som så mange andre sannheter, er dette en sannhet med modifikasjoner. For det fantes tidvis folk i bygda. Arkeologiske undersøkelser har nemlig dokumentert miler i myr, jernvinner ved vassfar og rester etter tjærebrenning. Samtidig antyder de mange gårdsnavna som overlevde ødetida at det fantes folk her. Tronset er et sånt navn. Men det var utmarka og, fangsten og fisket som var viktigst. Det viser alle de gamle elve- sjø- og fjellnavna. Tevla, Feren og Kluken er gode eksempel i så måte.
I ei jordebok fra 1530 prises fortsatt fangstmulighetene. Her nevnes vassfar og vann full av aure, røyr og laks. Her berettes om daler og marker fulle av elg og rein. Ja, langt ut på 1600-tallet var fangsten fortsatt viktig. Bøter og skatter ble da betalt i skinn.
Fangstfolk. Hvem var så disse fangstfolka som tidvis befolka Meråker mellom 1350 og 1530 ? Svaret er ikke opplagt. Men sannsynligvis tilhørte de den etniske norske befolkningen. Sjøl om Meråker ble lagt øde, fans det ennå mye folk nede i Stjørdalen som kunne utnytte fangstmulighetene. Alt dette taler altså for at fangstfolka snakka norsk. Men liekevel - noen kan også ha talt samisk. Sørsamene var uten tvil det mest typiske fangst- og fjellfolket. Dessuten har en tidligere sannsynliggjort at sørsamene var her i vikingetid og tidlig middelalder. Andre spor peker også i samme lei. I lensreknskapene fra 1614-1615 beskrives flere dramatiske hendelser som vedrører saka vår. En Henrik Meraker skal nemlig ha kommet med alvorlige trusler mot naboene sine. Ja, han skal ha trua dem på livet. Og sia naboene meinte at Henrik var same og kunne ganne, tok de truslene på største alvor. Det gjorde også domsmennene og derfor dømte de ham til døden. Henrik Meraker var bonde og bodde på den mest sentrale garden i bygda. Forgjengerne hans var kanskje også samer. Som bostad lå Meråker-garden strategisk til - midt i bygda - med dalene lik fangarmer ut til den ytterste fangstgrop. Slik går det an å anta at samiske jegere bebodde Meråker-garden på 1500/1600-tallet. Men det fantes flere slike konflikter. I 1628 dro seks bønder til fjells på et juveriraid mot meråkersamer. Raidet må tolkes som en maktdemonstrasjon. Det ser en åtte år senere da samen, Nils Torkildsen ble frastjålet viktige verdier. En av tjuvene, Knut Pedersen Skytte ble seinere dømt til døden. Tidlig 1600-tall forteller altså om samer og samer i konflikt med bumenn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar